Groep 8

Het leren in groep 8

In het algemeen kan gesteld worden, dat in groep 8 wordt voortgegaan op hetgeen in groep 7 door de kinderen is geleerd. We starten vanaf de eerste week met het directe instructiemodel.

In groep 8 starten we direct met huiswerk: bijna iedere week krijgen de kinderen leer- en/of maakwerk mee naar huis. De kinderen krijgen één tot twee weken de tijd om de toets te leren. Dit doen we ter voorbereiding op het Voortgezet Onderwijs waar de kinderen dagelijks huiswerk moeten maken.

Aan het eind van de ochtend is meestal een half uur ingepland waarin de leerlingen geheel zelfstandig met hun werk bezig kunnen zijn. Zo heeft de leerkracht tijd om leerlingen, die wat extra instructie nodig hebben voor een bepaald vak, aan de instructietafel te helpen.

De leerlingen kijken hun werk deels zelf na en verbeteren het als dit nodig mocht zijn. Al het werk wordt na schooltijd echter altijd nog gecontroleerd door de leerkracht.

Kenmerken groep 8:

Veel kinderen hebben uitgekeken naar het laatste jaar. Je wilt immers groot worden en groot zijn. Ze zijn nu ook echt de oudsten van de school. Spannend is het ook, want naar welk type onderwijs kan ik straks het best? Welke kinderen uit mijn klas zitten straks bij me in de klas? Straks allemaal nieuwe vakken, nieuwe leerkrachten, andere schooltijden, meer huiswerk en een groeiend lichaam. Veel vragen en onzekerheden.

Het is belangrijk dat kinderen leren zelfstandig te worden, eigen verantwoordelijkheid leren dragen en goed voorbereid op het middelbaar onderwijs komen. Dit is een van de redenen waarom we elke dag een moment van zelfstandig werken creëren. Je leert hiermee plannen, je tijd indelen en je maakt een keuze in de volgorde van de vakken.  Een andere voorbereiding op wat gaat komen is de agenda en het huiswerk.

Groep acht-leerlingen maken zich op voor schoolkeuze: 'Ik twijfel nog heel erg'

Gepubliceerd door: OBS Futura
Eva Hulscher, 29-01-2024 Het is voor veel kinderen uit groep acht best een lastige keuze: naar welke middelbare school zal ik gaan? Deze weken bezoeken ze daarom de open dagen. Noor Tjapkes uit Scheemda twijfelt flink tussen twee locaties van het Dollard College.

Leerlingen maken kerstattentie voor bewoners Nieuw Vredenhoven

Gepubliceerd door: OBS Futura
Van: www.oldambtnu.nl Scheemda – De afgelopen week was de kerstsfeer al goed voelbaar op OBS Futura in Scheemda. De school is weer prachtig versierd door de leden van de ouderraad van de school. Er wordt flink geknutseld en gezongen in de groepen.

Vitaliteitscampus Scheemda

Uit: nieuwsbrief Oldambt november 2023