Groep acht-leerlingen maken zich op voor schoolkeuze: 'Ik twijfel nog heel erg'

Gepubliceerd op: , door: OBS Futura
Groep acht-leerlingen maken zich op voor schoolkeuze: 'Ik twijfel nog heel erg'

Eva Hulscher, 29-01-2024

Het is voor veel kinderen uit groep acht best een lastige keuze: naar welke middelbare school zal ik gaan? Deze weken bezoeken ze daarom de open dagen. Noor Tjapkes uit Scheemda twijfelt flink tussen twee locaties van het Dollard College.

'In Woldendorp heb je daltonuren en dat vind ik persoonlijk heel erg fijn, maar hier heb je ook een grote school. Het ziet er leuk uit, het is fijn en de vakken zijn leuk.'

'Hier' is de vestiging in Winschoten. Daar is Noor een ochtend samen met haar klas van OBS Futura in Scheemda te gast. De kinderen volgen lessen, haast alsof ze al op de middelbare school zitten.

Meesters en juffen zijn er niet meer

De ochtend begint met wiskunde. Als de docent zich voorstelt, valt direct een verschil met de basisschool op. 'In plaats van juf of meester noem je het meneer of mevrouw met de achternaam. Daar moet je wel echt aan wennen.'

De vakken heten ook ineens anders: rekenen is wiskunde en taal is Nederlands. Daarbij blijf je niet de hele dag in hetzelfde lokaal. Klasgenoot Stian van der Veen vindt het wel leuk. 'Het is wel wat meer, maar een beetje lopen van lokaal naar lokaal is wel leuk.'

Stian geniet zichtbaar van de ochtend op het Dollard College. Hij weet dan ook al dat hij naar deze school wil. Hij gaat niet eens naar andere open dagen. 'Ik vind het wel een mooie school, niks mis mee. En ik heb hier al heel veel vrienden.'

Doorstroomtoets en eindadvies

Beide leerlingen hebben vmbo tl/havo-advies. Zo'n advies is voorlopig en kan nog omhoog worden bijgesteld als de resultaten op de doorstroomtoets daar aanleiding toe geven. Die toets moeten scholen ergens tussen deze maandag en 18 februari afnemen. Dat is veel eerder dan voorheen. Tot dit jaar kwam de toets (toen nog eindtoets geheten) pas na het inschrijfmoment voor de middelbare school. De toets was daardoor eigenlijk mosterd na de maaltijd.

Voor Noor is het niveau waarop ze terecht komt wel van belang, als ze voor de school in Woldendorp zou kiezen. 'Daar kan je als je havo doet maar twee jaar zitten en dan moet je naar een andere school gaan. Als je tl doet kan je er wel blijven.'

Stadse scholen moeten mogelijk loten

Noor, Stian en alle andere groep acht'ers moeten zich eind maart inschrijven op een middelbare school. In de stad Groningen is het dan voor groep acht'ers nog billenknijpen, want veel scholen zijn daar zo populair dat ze moeten loten.

Daar zal Noor niet mee te maken krijgen, of het nou Winschoten wordt of Woldendorp. Weet ze het niet stiekem al? 'Als ik het nu moet zeggen, dan wordt het toch Woldendorp.'

Bekijk ook

Leerlingen maken kerstattentie voor bewoners Nieuw Vredenhoven

Gepubliceerd door: OBS Futura
Van: www.oldambtnu.nl Scheemda – De afgelopen week was de kerstsfeer al goed voelbaar op OBS Futura in Scheemda. De school is weer prachtig versierd door de leden van de ouderraad van de school. Er wordt flink geknutseld en gezongen in de groepen.

Vitaliteitscampus Scheemda

Uit: nieuwsbrief Oldambt november 2023